2015년 3월 23일 월요일

Early English Alliterative Poems 23

Early English Alliterative Poems 23


Clecheȝ to a clene cloþe & kesteȝ on þe grene,
Þrwe þryftyly þ{er}-on þo þre þerue kakeȝ,
& bry{n}geȝ butt{er} wyth-al, & by þe bred setteȝ 636
Mete; messeȝ of mylke he merkkeȝ bytwene,
Syþe{n} potage & polment i{n} plater honest;
As sewer i{n} a god assyse he serued hem fayre,
Wyth sadde semblau{n}t & swete of such as he hade, 640
 
[Headnote: GOD DISCLOSES HIS PURPOSE TO ABRAHAM.]
 
[Sidenote: God praises his friend’s feast, and after the meat is
removed, He tells Abraham that Sarah shall bear him a son.]
& god as a glad gest mad god chere,
Þat watȝ fayn of his frende & his fest praysed.
Abraham, al hodleȝ w{i}t{h} armeȝ vp-folden,
Mynystred mete byfore þo men þat myȝtes al weldeȝ; 644
Þe{n}ne þay sayden, as þay sete same{n} alle þry{n}ne,
When þe mete watȝ remued & þay of mensk speken,
“I schal efte here away abram,” þay sayden,
“Ȝet er þy lyueȝ lyȝt leþe vpon erþe, 648
[Sidenote: [Fol. 66a.]]
& þe{n}ne schal saré consayue & a su{n} bere,
Þat schal be abrahameȝ ayre, & aft{er} hy{m} wy{n}ne
W{i}t{h} wele & wyth worschyp þe worþely peple
Þat schal halde i{n} heritage, þat I haf men ȝark.” 652
[Sidenote: Sarah, who is behind the door, laughs in unbelief.]
Þe{n}ne þe burde byhynde þe dor for busmar laȝed;
& sayde sothly[31] to hir-self saré þe madde:
“May þ{o}u traw for tykle þat þ{o}u to{n}ne moȝteȝ,
& I so hyȝe out of age & also my lorde,” 656
For soþely, as says þe wryt, he wern of sadde elde,
Boþe þe wyȝe & his wyf, such werk watȝ hem fayled,
Fro mony a brod day by-fore ho barayn ay byene,[32]
Þat selue saré w{i}t{h}-outen sede i{n}-to þat same tyme. 660
[Sidenote: God tells Abraham that Sarah laughs at His words.]
Þe{n}ne sayde oure syre þer he sete “se! so saré laȝes,
Not trawande þe tale þat I þe to schewed;
Hopeȝ ho oȝt may be harde my hondeȝ to work?
& ȝet I a-vow v{er}ayly þe avau{n}t þat I made, 664
I schal ȝeply aȝayn & ȝelde þat I hyȝt,
& sothely sende to saré a soñ & an hayre.”
[Sidenote: Sarah denies that she laughed.]
Þe{n}ne swenged forth saré & swer by hir trawþe,
Þat for lot þat þay lansed[33] ho laȝed neu{er}. 668
“Now i{n}nogh{e} hit is not so” þe{n}ne n{ur}ned þe dryȝtyn,
“For þ{o}u laȝed aloȝ, bot let we hit one.”
[Sidenote: Abraham’s guests set out towards Sodom, two miles
from Mamre.]
With þat þay ros vp radly as þay rayke schulde,
& setten toward sodamas her syȝt alle at-oneȝ; 672
For þat Cite þ{er} bysyde watȝ sette i{n} a vale,
No myleȝ fro mambre mo þe{n} tweyne,
Where-so wonyed þis ilke wyȝ þat wendeȝ w{i}t{h} oure lorde,
For to tent hy{m} w{i}t{h} tale & teche hy{m} þe gate, 676
[Sidenote: The patriarch accompanies them.]
Þen glydeȝ forth god, þe godmo{n} hy{m} folȝeȝ.
Abraham heldeȝ hem wyth, he{m} to co{n}ueye,
I{n} towarde þe Cety of sodamas þat sy{n}ned had þe{n}ne
I{n} þe faute of þis fylþe; þe fader hem þretes, 680
& sayde þ{us} to þe segg þat sued hy{m} aft{er}:
[Sidenote: God determines to reveal to Abraham his secret
purposes.]
“How myȝt I hyde myn hert fro habraham þe trwe,
Þat I ne dyscou{er}ed to his corse my cou{n}sayl so dere.
Syþen he is chosen to be chef chyldryn fader, 684
[Sidenote: [Fol. 66b.]]
Þat so folk schal falle fro, to flete alle þe worlde,
& vche blod i{n} þat burne blessed schal worþe.
Me bos telle to þat tolk þe tene of my wylle
& alle myn atly{n}g to abraham vn-haspe bilyue. 688
 
[Sidenote 30: _cov-hous_ = cow-house (?).]
[Sidenote 31: ? _softly_ or _sotly_ = foolishly]
[Sidenote 32: ? _bycame_.]
[Sidenote 33: _laused_ (?).]
 
 
[Headnote: THE FILTHINESS OF SODOM AND GOMORRAH.]
 
IX.
 
[Sidenote: He informs him of the destruction about to fall upon
the cities of the plain, for their great wickedness, in abusing
the gifts bestowed upon them.]
“The grete sou{n} of sodamas synkkeȝ i{n} my{n} ereȝ,
& þe gult of gomorre gareȝ me to wrath;
I schal lyȝt i{n}-to þat led & loke my seluen,
If[34] þay haf don as þe dyne dryueȝ on-lofte, 692
Þay han lerned a lyst þat lykeȝ me ille,
Þat þay han fou{n}den i{n} her flesch of fauteȝ þe werst,
Vch male matȝ his mach a man as hy{m} seluen,
& fylt{er} folyly i{n} fere, on fe{m}maleȝ wyse. 696
I compast hem a kynde crafte & kende hit hem derne,
[Sidenote: The ordinance of marriage had been made for them, but
they foully set it at nought.]
& amed hit i{n} my{n} ordenau{n}ce oddely dere,
& dyȝt drwry þer-i{n}ne, doole alþ{er}-swettest,
& þe play of paramoreȝ I portrayed my seluen; 700
& made þer-to a man{er} myriest of oþ{er},
When two true togeder had tyȝed hem seluen,
By-twene a male & his make such m{er}þe schulde conne;[35]
Wel nyȝe pure paradys moȝt preue no bett{er}, 704
Elleȝ þay moȝt honestly ayþ{er} oþ{er} welde.
At a stylle stollen steuen, vnstered wyth syȝt,
[Sidenote: The flame of love.]
Luf lowe hem bytwene lasched so hote,
Þat alle þe meschefeȝ on mold moȝt hit not sleke; 708
Now haf þay skyfted my skyl & scorned natwre,
[Sidenote: Therefore shall they be destroyed as an example to
all men for ever.]
& hentteȝ hem i{n} heþy{n}g an vsage vn-clene;
Hem to smyte for þat smod smartly I þenk
Þat wyȝeȝ schal be by hem war, worlde w{i}t{h}-outen ende.” 712
 
[Headnote: ABRAHAM PLEADS FOR THE CITIES.]
 
[Sidenote: Abraham is full of fear, and asks God whether the
“sinful and the sinless” are to suffer together.]
Þe{n}ne arȝed abraham & alle his mod chau{n}ge[d],
For hope of þe harde hate þat hyȝt hatȝ oure lorde;
Al sykande he sayde “s{ir} w{i}t{h} yor leue,
Schal synful & sakleȝ suffer al on payne; 716
Weþ{er} eu{er} hit lyke my lorde to lyfte such domeȝ,
Þat þe wykked & þe worþy schal on wrake suffer,
& weye vpon þe worre half þat wrathed þe neu{er}?
Þat watȝ neu{er} þy won þat wroȝteȝ v{us} alle. 720
[Sidenote: [Fol. 67a.]]
[Sidenote: Whether he will spare the cities provided fifty
righteous are found in them?]
Now fyfty fyn frendeȝ wer fou{n}de i{n} ȝonde toune
In þe Cety of Sodamas & also gomorré
Þat neu{er} lakked þy laue, bot loued ay trauþe,
& reȝt-ful wern & resou{n}able & redy þe to serue, 724
Schal þay falle i{n} þe faute þat oþ{er} frekeȝ wroȝt
& ioyne to her iuggement her iuise to haue?
Þat nas neu{er} þyn note, vnneuened hit worþe,
Þat art so gaynly a god & of goste mylde!” 728
[Sidenote: For the sake of fifty the cities shall be spared.]
“Nay for fyfty,” q{uod} þe fader, “& þy fayre speche,
&[36] þay be fou{n}den i{n} þat folk of her fylþe clene,
I schal for-gyue alle þe gylt þurȝ my g{ra}ce one,
& let hem smolt al unsmyten smoþely atoneȝ.” 732
[Sidenote: The patriarch beseeches God to spare the city for the
sake of forty-five righteous.]
“AA! blessed be þow,” q{uod} þe burne, “so boner & þewed,
& al haldeȝ i{n} þy honde, þe heuen & þe erþe,
Bot for I haf þis talke tatȝ to non ille,
Ȝif I mele a lyttel more þat mul am & askeȝ; 736
What if fyue faylen of fyfty þe nou{m}bre,
& þe remnau{n}t be reken, how restes þy wylle?”
[Sidenote: For the lack of five the cities shall not be
destroyed.]
“And fyue wont of fyfty,” q{uod} god, “I schal forȝete alle
& wyth-halde my honde for horty{n}g on lede.” 740
“& quat if faurty be fre & fauty þyse oþ{er}
Schalt þow schortly al schende & schape non oþ{er}.”
[Sidenote: For forty the cities shall be spared.]
“Nay þaȝ faurty forfete ȝet fryst I a whyle,
& voyde away my vengau{n}ce, þaȝ me vyl þynk.” 744
Þe{n} abraham obeched hym & loȝly hi{m} þonkkeȝ,
“Now sayned be þou sauio{ur}, so symple i{n} þy wrath!
I am bot erþe ful euel & vsle so blake,
[Sidenote: Abraham entreats God’s forbearance for his speech.]
Forto mele wyth such a mayst{er} as myȝteȝ hatȝ alle, 748
Bot I haue by-go{n}nen wyth my god, & he hit gay{n} þynkeȝ,
Ȝif I for-loyne as a fol þy frau{n}chyse may serue;
What if þretty þryuande be þrad i{n} ȝon tou{n}eȝ,
What schal I leue if my lorde, if he hem leþe wolde?” 752
Þe{n}ne þe godlych god gef hy{m} onsware,
[Sidenote: Thirty righteous, found in the cities, shall save
them from destruction.]
“Ȝet for þretty i{n} þrong I schal my þro steke,
& spare spakly of spyt i{n} space of my þeweȝ,
& my rankor refrayne fo{ur} þy reken wordeȝ.” 756
[Sidenote: [Fol. 67b.]]
“What for twenty,” q{uod} þe tolke, “vntwyneȝ þ{o}u hem þe{n}ne?”
“Nay, ȝif þ{o}u ȝerneȝ hit, ȝet ȝark I hem g{ra}ce;
[Sidenote: For the sake of twenty guiltless ones God will
release the rest.]
If þat twenty be trwe I tene hem no more,
Bot relece alle þat regiou{n} of her ronk werkkeȝ.” 760
“Now aþel lorde,” q{uod} Abraham, “oneȝ a speche
& I schal schape no more þo schalkkeȝ to helpe;
If ten trysty i{n} toune be tan i{n} þi werkkeȝ
[Sidenote: Or if ten only should be found pure.]
Wylt þ{o}u mese þy mode & menddy{n}g abyde?” 764
“I grau{n}t,” q{uod} þe grete god, “grau{n}t mercy,” þ{a}t oþ{er}.
& þe{n}ne arest þe renk & raȝt no fyrre;
& godde glydeȝ his gate by þose grene wayeȝ
& he co{n}ueyen hy{m} con w{i}t{h} cast of his yȝe, 768
[Sidenote: The patriarch intercedes for Lot.]
& als he loked along þere as oure lorde passed,
Ȝet he cryed hy{m} aft{er} w{i}t{h} careful steuen:
“Meke mayst{er} on þy mon to my{n}ne if þe lyked,
Loth lengeȝ i{n} ȝon leede þat is my lef broþ{er}, 772
He sytteȝ þer i{n} sodomis, þy seruau{n}t so pou{er}e
Among þo mansed men þat han þe much g{r}eued;
[Sidenote: Beseeches Him to “temper His ire,” and then departs
weeping for sorrow.]
Ȝif þ{o}u tyneȝ þat tou{n}, te{m}pre þyn yre
As þy mersy may malte þy meke to spare.” 776
Þe{n} he wendeȝ, wendeȝ his way wepande for care
To-warde þe mere of mambre wepande for so[rȝe,][37]
& þere i{n} longy{n}g al nyȝt he lengeȝ i{n} wones,
Whyl þe sou{er}ayn to sodamas sende to spye. 780

댓글 없음: