Early English Alliterative Poems 12
[Sidenote: The father begs the maiden to excuse his speech, for
he really thought his pearl was wholly lost to him.]
A Iuel to me þen watȝ þys geste,
& iueleȝ wern hyr ge{n}tyl saweȝ,
“I-wyse,” q{uod} I, “my blysfol beste,
My grete dystresse þ{o}u al to-draweȝ, 280
To be excused I make requeste;
I trawed my perle don out of daweȝ,
Now haf I fonde hyt I schal ma feste,
& wony w{i}t{h} hyt i{n} schyr wod schaweȝ, 284
& loue my lorde & al his laweȝ,
Þat hatȝ me broȝ[t] þys blys ner;
Now were I at yow by-ȝonde þise waweȝ,
I were a ioyfol Iueler.” 288
[Sidenote: [Fol. 43a.]]
[Sidenote: The maiden tells her father that he has spoken
three words without knowing the meaning of one. The first word.
The second. The third.]
“Iueler,” sayde þat ge{m}me clene,
“Wy borde ȝe men, so madde ȝe be?
Þre wordeȝ hatȝ þ{o}u spoken at ene,
Vn-avysed, for soþe, wern alle þre, 292
Þou ne woste in worlde quat on dotȝ mene,
Þy worde byfore þy wytte con fle.
Þou says þ{o}u traweȝ me i{n} þis dene,
By cawse þ{o}u may w{i}t{h} yȝen me se; 296
Anoþ{er} þ{o}u says, i{n} þys cou{n}tre
Þy self schal won w{i}t{h} me ryȝt here;
Þe þrydde, to passe þys wat{er} fre,
Þat may no ioyfol Iueler. 300
[Headnote: DEATH IS THE ROAD TO PARADISE.]
VI.
[Sidenote: He is little to be praised who loves what he sees.
To love nothing but what one sees is great presumption.]
I halde þat iueler lyttel to prayse.
Þat loueȝ wel þ{a}t he seȝ wyth yȝe,
& much to blame & vn-cortoyse,
Þat loueȝ[10] oure lorde wolde make a lyȝe, 304
Þat lelly hyȝte yo{ur} lyf to rayse,
Þaȝ fortune dyd yo{ur} flesch to dyȝe;
Ȝe setten hys wordeȝ ful westernays
Þat loueȝ[11] no þy{n}k bot ȝe hit syȝe, 308
& þat is[12] a poy{n}t o sorquydryȝe,
Þat vche god mon may euel byseme
To leue no tale be t{ru}e to tryȝe,
Bot þat hys one skyl may dem[e]. 312
[Sidenote 10: Looks at first sight like _lyueȝ_--MS. rubbed, but
read _leueȝ_.]
[Sidenote 11: Read _leueȝ_.]
[Sidenote 12: The MS. reads _īs_.]
[Sidenote: To live in this kingdom (_i.e._ heaven) leave must be
asked. This stream must be passed over by death.]
Deme now þy-self, if þ{o}u con, dayly
As man to god wordeȝ schulde heue.
Þ{o}u saytȝ þ{o}u schal won i{n} þis bayly;
Me þynk þe burde fyrst aske leue, 316
& ȝet of grau{n}t þ{o}u myȝteȝ fayle;
Þ{o}u wylneȝ ou{er} þys water to weue,
Er moste þ{o}u ceuer to oþ{er} cou{n}sayl,
Þy corse i{n} clot mot calder keue, 320
For hit watȝ for-garte, at paradys greue
Oure ȝore fader hit con mysseȝeme;
Þurȝ drwry deth boȝ vch ma dreue,
Er ou{er} þys dam hy{m} dryȝty{n} deme.” 324
[Sidenote: [Fol. 43b.]]
[Sidenote: The father asks his pearl whether she is about to
doom him to sorrow again. If he loses his pearl he does not care
what happens to him.]
“Demeȝ þ{o}u me,” q{uod} I, “my swete
To dol agayn, þe{n}ne I dowyne;
Now haf I fonte þat I for-lete
Schal I efte for-go hit er eu{er} I fyne? 328
Why schal I hit boþe mysse & mete?
My p{re}cios perle dotȝ me gret pyne,
What serueȝ tresor, bot gareȝ men grete
When he hit schal efte w{i}t{h} teneȝ tyne? 332
Now rech I neu{er} forto declyne,
Ne how fer of folde þat man me fleme,
When I am partleȝ of perleȝ myne.
Bot durande doel what may men deme?” 336
[Headnote: ALL MUST ABIDE GOD’S DOOM.]
[Sidenote: The maiden tells her father to suffer patiently.
Though he may dance as any doe, yet he must abide God’s doom.]
“Thow demeȝ noȝt bot doel dystresse,”
Þenne sayde þat wyȝt “why dotȝ þ{o}u so?
For dyne of doel, of lureȝ lesse,
Ofte mony mon for-gos þe mo; 340
Þe oȝte better þy seluen blesse,
& loue ay god &[13] wele & wo,
For anger gayneȝ þe not a cresse.
Who nedeȝ schal þole be not so þro; 344
For þoȝ þ{o}u dau{n}ce as any do
Brau{n}dysch & bray þy braþeȝ breme,
When þ{o}u no fyrre may, to ne fro,
Þ{o}u moste abyde þat he schal deme. 348
[Sidenote 13: _in_ or _an_ (?).]
[Sidenote: He must cease to strive. All lies in God’s power
to make men joyful or sad.]
Deme dryȝtyn, euer hy{m} adyte,
Of þe way a fote ne wyl he wryþe,
Þy mendeȝ mou{n}teȝ not a myte,
Þaȝ þ{o}u for sorȝe be neu{er} blyþe; 352
Sty{n}st of þy strot & fyne to flyte,
& sech hys blyþe ful swefte[14] & swyþe,
Þy prayer may hys pyte byte,
Þat mercy schal hyr crafteȝ kyþe; 356
Hys comforte may þy lango{ur} lyþe,
& þy lureȝ of lyȝtly leme,
For marre oþ{er} madde, morne & myþe,
Al lys i{n} hym to dyȝt & deme.” 360
[Sidenote 14: MS. _sweste_.]
[Headnote: THE BEREAVED PARENT ASKS HIS CHILD’S PITY.]
VII.
[Sidenote: [Fol. 44a.]]
[Sidenote: The father beseeches the pearl to have pity upon him.]
Thenne demed I to þat damyselle,
Ne worþe no wrath þe vnto my lorde,
If rapely raue[15] spornande i{n} spelle.
My herte watȝ al w{i}t{h} mysse remorde, 364
As wallande water gotȝ out of welle;
I do me ay i{n} hys myserecorde.
Rebuke me neu{er} w{i}t{h} wordeȝ felle,
Þaȝ I forloyne my dere endorde, 368
Bot lyþeȝ me kyndely yo{ur} cou{m}forde,
Pytosly þenkande vpon þysse;
Of care & me ȝe made acorde,
Þat er watȝ grou{n}de of alle my blysse; 372
[Sidenote 15: _rane_ (?).]
[Sidenote: He says that she has been both his bale and bliss.
And when he lost her, he knew not what had become of her.]
My blysse, my bale ȝe han ben boþe,
Bot much þe bygger ȝet watȝ my mon,
Fro þ{o}u watȝ wroken fro vch a woþe.
I wyste neu{er} quere my perle watȝ gon; 376
Now I hit se, now leþeȝ my loþe,
& quen we departed we wern at on,
God forbede we be now wroþe,
We meten so selden by stok oþ{er} ston; 380
Þaȝ cortaysly ȝe carp con,
I am bot mol & marereȝ mysse,
Bot crystes mersy & mary & Ion,
Þise arn þe grou{n}de of alle my blysse. 384
[Sidenote: And now that he sees her in bliss, she takes little
heed of his sorrow. He desires to know what life she leads.]
In blysse I se þe blyþely blent
& I a man al mornyf mate,
Ȝe take þ{er}-on ful lyttel tente,
Þaȝ I hente ofte harmeȝ hate. 388
Bot now I am here i{n} yo{ur} p{re}sente,
I wolde bysech wythouten debate,
Ȝe wolde me say i{n} sobre asente,
What lyf ȝe lede, erly & late, 392
For I am ful fayn þat yo{ur} astate
Is worþen to worschyp & wele I wysse,
Of alle my Ioy þe hyȝe gate
Hit is i{n} grou{n}de of alle my blysse.” 396
[Headnote: SHE DESCRIBES HER MODE OF LIFE.]
[Sidenote: [Fol. 44b.]]
[Sidenote: The maiden tells him that he may walk and abide
with her, now that he is humble. All are meek that dwell
in the abode of bliss.]
“Now blysse burne mot þe bytyde;”
Þen sayde þat lufsou{m} of lyth & lere,
“& welcu{m} here to walk & byde,
For now þy speche is to me dere; 400
Maysterful mod & hyȝe pryde
I hete þe arn heterly hated here;
My lorde ne loueȝ not forto chyde,
For meke arn alle þ{a}t woneȝ hy{m} nere, 404
& when i{n} hys place þ{o}u schal apere,
Be dep deuote i{n} hol mekenesse;
My lorde þe lamb, loueȝ ay such chere,
Þat is þe grou{n}de of alle my blysse. 408
댓글 없음:
댓글 쓰기