2010년 6월 14일 월요일

동의보감 내경 신형 형기지시 영역 한역

內景:01 身形
◎ 形氣之始 형체와 기의 시초[形氣之始]
The origin of feature and Energy(Qi)
○ 乾鑿záo(뚫다 열다, 착)度云天形出乎乾, 太易, 太初 ,太始, 太素.
『건착도(乾鑿度)』에는 󰡒하늘에서는 형체가 건(乾)에서 나오는데 이에는 태역(太易), 태초(太初), 태시(太始), 태소(太素)가 있다.
乾鑿度(Ganzaodu, heaven rule's book), the heaven's feature is originate from the Gan(Sky division sign), Tai-yi(The Great chaotic Change ), Tai-Chu(The Great beginning), Tai-chi(The Great origin), Tai-su(The Great clean slate(종이).
夫太易者 未見氣也.
태역은 아직 기가 나타나지 않은 것이다.
The Great chaotic change is not appeared yet.
太初者氣之始也.
태초는 기가 나타난 시초이다.
The Great begining is the start of the Engergy.
太始者形之始也.
태시는 형체가 나타난 시초이다.
The Great origin is the start of the shape.
太素者質之始也.
태소는 물질의 시초이다.
The Great clean slate is the start of the materials.
形氣已具而 痾(숙병 아; 疒-총13획; ē,è), 痾者, 瘵(앓을 채; 疒-총16획; zhài), 瘵者病, 病由是萌生焉,
형체와 기가 이미 갖추어진 뒤에는 아(痾)가 되는데 아란 것은 피로한 것이고 피로한 것은 병인데 병이 여기에서 생긴다.
After the feature and Energy formation, they become chronic disease, Chronic disease is a severe fatigue, disease is a bud, it comes from severe fatigue.
人生從乎太易 病從乎太素.
사람은 태역으로부터 생기고 병은 태소로부터 생긴다󰡓고 씌어 있다.
The man is originate from the Great chaotic change, the disease is originated from the Great clean slate.
○ 參同契註曰形氣未具曰鴻濛(가랑비 올 몽; 水-총17획; méng)
『참동계(參同契)』의 주해에는 형체와 기가 다 갖추어지지 못한 것을 홍몽(鴻[크다 성하다, 번성하다]濛)이라고 하였다.
The Can-dong-xie(the book with participative promise) says, before feature and Energy is called as Great chaotic Rain.
具而未離曰混論.
형체와 기가 갖추어졌으나 갈라지지 않은 것은 혼륜(混 淪(물놀이 륜{윤}; 水-총11획; lún))이라고 하였다.
After feature and Energy, they are not divided, they are called by Great chaotic whirl.
易曰易有太極是生兩儀.
『주역』에는 󰡒역에는 태극(太極)이 있어 이것이 양의(兩儀)를 생기게 한다󰡓고 씌어 있다.
The book of chage says that the change is the source of the dual principle of Yin and Yang(Tai-ji), it bears Yin and Yang(Liang-yi).
易猶鴻濛也.
역은 홍몽과 같다.
The chaotic change is the Great chaotic rain.
太極猶混淪也.
태극은 혼륜과 같다.
The source of the dual principle of Yin and Yang is same as the Great chaotic whirls.
乾坤者太極之變也.
건곤(乾坤)은 태극이 변화된 것이다.
The Heaven and Earth division sign is the changing source of dual principle of Yin and Yang.
合之爲太極, 分之爲乾坤.
합하면 태극이 되고 갈라지면 건곤이 된다.
They collect, and bocome the source of dual principle of Yin and Yang, it divided into Heaven and Earth.
故合乾坤而言之謂之混淪 分乾坤而言之謂之天地
때문에 건과 곤이 합한 것을 혼륜이라 하며 건과 곤을 갈라서 말할 때에는 천지라고 한다.
So. the Heaven and Earth division sign combine into the Great chaotic whirls. They are divided into the Heaven and Earth division sign, is called Tian-Di(Heaven and earth)
列liè 子曰太初氣之始也.太始形之始也.亦類此
열자(列子)가 말하기를 태초는 기의 시초이고 태시는 형체의 시초라고 하였으니 이것도 역시 유사한 말이다.
[註] 형체와 기의 시초[形氣之始] : 이 내용은 기원전 5-4세기에 열자가 처음 우주만물의 형체가 형성되는 초기의 과정을 순차적으로 말한 것인데 막연한 말이다.
Liezi says that the Great begining is energy's beginning, The Great origin is beginning of the figure, he says same thing

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